Zero in het Stedelijk

P1170144     P1170146 - Jan Henderikse - Bierkratten - 1962

P1170145 - Jan Schoonhoven - R62-16 - 1962  P1170157  P1170181 - Günther Uecker [1930- ] - Tv met Spijkers - 1963

De Oase van Matisse in het Stedelijk Museum in Amsterdam was druk en een tikkeltje tegenvallend. De opzet was fraai: Matisse geflankeerd door tijdgenoten en leermeesters. Sommige schilderijen van Matisse waren prachtig, zoals de Bader, Odalisk en Dame in Blauw. Net als de werken uit de collectie van Malevich, Mondriaan, Picasso, Sluijters en Van Dongen. Altijd mooi om weer te zien. De bovenverdieping bevatte de ‘knipsels’. En daar begon de interesse al iets af te nemen en werd de uitgang toch wel snel gevonden. Maar toen was daar ineens in het moderne gedeelte de tentoonstelling over Zero. Ooit heb ik, na het zien van Joseph Buijs en Andy Warhol gezegd: “Alles vanaf de jaren zestig? Dat is niets! Troep. Waardeloos!” Maar ik neem dat terug! Van een strakke schoonheid zijn de werken van de Nederlandse Nul-kunstenaars. De met water gevulde plastic zakjes van Henk Peeters, de bierkratten van Jan Henderikse, de monochrome reliëfs van Jan Schoonhoven en de gelakte metalen platen met moeren van Armando. In de volgende zalen wordt de Zero-kunst experimenteler (licht en beweging) en steeds vreemder, zoals het ‘pijlschilderij’ en de ‘spijker-tv’ van de Duitser Günther Eucker. Ze wilden afrekenen met Cobra. Door hun uiterlijk – in pakken met stropdas – , hun performances en die fascinerende en raadselachtige kunstwerken. Heerlijk om daar, soms helemaal in mijn uppie, doorheen te dwalen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s