Het Drents Museum in Assen pakt opnieuw uit met een bijzondere tentoonstelling. Tussen 1880 en 1900 timmeren een groep jonge Schotse schilders flink aan de weg. Hun landschappen en boerenkinderen hebben een ingetogen pallet. Het doet denken aan de Haagse School in ons land, waarvan ook enkele schilderijen te zien zijn. De Schotten putten inspiratie uit hun kunstwerken, maar kopiëren ze niet klakkeloos. Ze ontwikkelen zich ook verder. Reizen naar Frankrijk, andere Europese landen en Japan. Schilderen het moderne leven van de gegoede burgerij in de steden. Hun schilderijen krijgen meer kleur, een lossere toets. Neigen naar het impressionisme en symbolisme. Dat is op de tentoonstelling goed in beeld gebracht. Er is een overdaad aan tekstborden, dat leidt een beetje af. Vooral kijken dus. Twee schilders springen er uit. James Guthrie en Edward Atkinson Hornel. Bij de ingang hangt Guthrie’s Naar een Nieuwe Weide. Het boerenmeisje ziet er statig uit. De ganzen lopen weg uit beeld. Hornels Rozen aan de kust is mierzoet, kitscherig, maar subliem. De andere kunstenaars zijn minder goed, maar er hangen ook van hen prachtige werken. Blijf een tijdje staan bij George Hendry’s Zinderende hitte en je voélt de warmte. In een aparte ruimte hangen grote aquarellen. Sommigen zijn van een zeldzame schoonheid, zoals de Middagwandeling van Edward Arthur Walton.
Info: http://www.drentsmuseum.nl