De vlugge penseelstreken van Thomas Gainsborough

Thomas Gainsborough (1727-1788) was in de pruikentijd een gevierd portrettist van de Engelse adel. Grote doeken, gladjes geschilderd. Emotieloos. Het gaf hem weinig voldoening. Hij werd  stapelgek van het schilderen van die ‘idiote adel’. Liever maakte Gainsborough landschappen. Maar ook de portretten van familie en vrienden verraden veel schilderplezier. Het Rijksmuseum Twente in Enschede maakte hierover een leuke tentoonstelling. In vier zalen hangen landschappen en portretten in een losse en expressieve stijl. Geschilderd met vlugge penseelstreken. Zijn tijd ver vooruit. Pronkstukken zijn de portretten van zijn twee dochters, ooit door midden gesneden, en van zijn schoonzoon Johann Christian Fischer, in een sierlijke, bijna dromerige pose. Maar er zijn meer hoogtepunten. Zoals het zelfportret, geschilderd een jaar voor zijn dood. Kleine blauwe streepjes in het haar geven de schaduw aan. De harpiste en zangeres Louisa Skrine oogt fijngevoelig en virtuoos. En het portret van zijn vriend en componist Johann Christian Bach is subliem geschilderd. Erg amusant zijn de fragmenten van zijn brieven. Kostuums, muziekinstrumenten, een stoompomp, twee wereldbollen en wetenschappelijke attributen brengen je voor even terug in de eeuw van de Verlichting.

Info:  Gainsborough in his own words

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s